Tuesday, 9 August 2022

CARA PERMAINAN REBUT TIANG

 
Kanak-kanak dahulu kreatif untuk menggunakan sumber di sekeliling untuk dijadikan permainan. Salah satu yang dijadikan gelanggang permainan ialah tiang.

Permainan rebut tiang biasanya dimainkan oleh kanak-kanak sebagai permainan spontan. Ketika tiada permainan lain, atau ketika hari hujan, mereka akan bermain berebut tiang.

Permainan mudah sahaja. Asal ada sekurang-kurangnya tiga tiang, permainan itu boleh dimainkan. Tidak kisahlah tiang rumah, tiang bendera dan apa sahaja jenis tiang.

Bilangan tiang yang ada akan menentukan jumlah pemain, iaitu bilangan tiang akan ditambah satu. Contohnya jika bilangan tiang sebanyak tiga, maka pemainnya adalah empat. Kalau tiang ada lima, jumlah pemainnya adalah enam. Kalau kawasan itu ada banyak tiang yang melebihi jumlah pemain, mereka akan akan 'tandakan' tiang yang tidak termasuk dalam permainan.

Tiang akan dianggap 'rumah'. Sesiapa yang memegang tiang, kedudukannya akan selamat. Namun, mereka tidak boleh selamanya berada di rumah yang sama. Jadi kenalah bertukar-tukar tiang atau kedudukan. Kalau tidak ia bukan bermain rebut tiang jika kekal berada di satu tiang sahaja.

Seorang pemain yang tidak mempunyai rumah akan cuba untuk berebut tiang atau rumah itu. Maka di sinilah perlu strategi bagaimana dua perumah perlu bijak untuk bertukar-tukar rumah tanpa dapat direbut oleh yang tidak berumah.

Untuk menentukan siapa dikira tiada rumah, pemulihan boleh dibuat dengan berbagai-bagai cara seperti tarik lidi, 'O' zon dan berlari dari satu tempat. Ada juga dengan cara mereka berkumpul pada satu tempat dan kemudian akan berlari ke arah tiang. Siapa tidak dapat tiang, maka dialah akan dikira tiada rumah.

Masa dan tempoh permainan tidak ditetapkan. Tiada siapa pemenang ditentukan. Namun, orang yang tidak berjaya untuk menjadi perumah dalam tempoh masa yang lama akan berasa kecewa dan mungkin menarik diri daripada terus bermain. Sebab itu ada yang secara sengaja melakukan 'kesilapan' agar rumahnya akan dirampas oleh orang lain.

No comments:

Post a Comment