Jin terbahagi kepada tiga golongan. Hal ini
berdasarkan kepada hadis yang diriwayatkan daripada Abi Tsa’labah al-Khusyaniy bahawa
Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Jin terdiri daripada tiga golongan.
Satu golongan mempunyai sayap dan terbang di udara, satu golongan berbentuk
ular dan anjing, manakala satu golongan lagi mendiami sesuatu tempat dan
berpindah-randah seperti Arab Badwi.” (Hadis riwayat al-Hakim dalam
al-Mustadrak (3702) dan al-Tabarani (22/214)
Islam melarang umatnya daripada
mengambil atau menggunakan khidmat jin apatah lagi dalam melakukan
perkara-perkara yang dilarang oleh syarak.
Mengambil dan meminta pertolongan daripada
jin akan menjadikan mereka lebih bongkak, sombong dan bertambah
kejahatannya.
Allah SWT berfirman yang bermaksud: “Dan
bahawa sesungguhnya adalah (amat salah perbuatan) beberapa orang dari manusia,
menjaga dan melindungi dirinya dengan meminta pertolongan kepada ketua-ketua
golongan jin, kerana dengan permintaan itu mereka menjadikan golongan jin
bertambah sombong dan jahat.” (Surah al-Jin, ayat 6)
Ibn Kathir berkata: “Ketika jin-jin itu
melihat bahawa manusia melindungkan diri kepada mereka, maka mereka pun semakin
menambahkan rasa takut dan seram serta sifat pengecut sehingga manusia merasa
lebih takut dan lebih bersungguh-sungguh dalam melindungkan diri kepada mereka.
Mereka yang cuba untuk mendapatkan khidmat
jin biasanya beranggapan bahawa jin mengetahui perkara-perkara ghaib. Sedangkan
pada hakikatnya, jin tidak mengetahui perkara ghaib.
Hal ini jelas sepertimana yang berlaku
dalam kisah Nabi Sulaiman. Firman Allah yang bermaksud: “Setelah Kami tetapkan
berlakunya kematian Nabi Sulaiman, tidak ada yang menunjukkan kepada mereka
tentang kematiannya melainkan semut putih (anai-anai) yang telah memakan
tongkatnya. Maka apabila ia tumbang, ternyatalah kepada golongan jin itu,
bahawa kalaulah mereka sedia, mengetahui perkara yang ghaib nescaya mereka
tidak tinggal sedemikian lamanya di dalam azab (kerja berat) yang menghina. (Surah
Saba, ayat 14)
Ibn Kathir berkata: “Nyatalah bagi kita
bahawa jin dan manusia tidak mengetahui perihal yang ghaib.
Asbagh berkata: “Telah sampai kepadaku
bahawa tongkat itu tegak selama setahun lalu menjadi rapuh dan akhirnya Nabi
Sulaiman AS rebah tersungkur. Ini senada dengan ucapan ulama salaf yang lain.
Ini menunjukkan jin tidak mengetahui perkara ghaib. Hal ini berdasarkan
beberapa riwayat secara marfu’ yang dinyatakannya.” (Lihat Tafsir
al-Qur’an al-Azim, 3/638)
Al-Maraghi berkata: “Setelah Kami
mewafatkan Nabi Sulaiman AS, sehinggalah jin melihat tongkatnya dihurungi
anai-anai barulah mereka mengetahui kewafatannya. Ini disebabkan Nabi Sulaiman
wafat dalam keadaan berdiri sambil memegang tongkat sehingga akhirnya
tongkatnya hancur di makan anai-anai, barulah baginda jatuh tersungkur.
Kemudian barulah jin menyedari sebenarnya mereka tidak mengetahui perkara ghaib
dan mereka tetap meneruskan pekerjaan yang diamanahkan oleh Nabi Sulaiman
kerana mereka menyangka baginda masih hidup.” (Lihat Tafsir
al-Maraghi, 22/68)
No comments:
Post a Comment