Sistem
pendidikan agama secara formal di negara kita adalah rentetan daripada
perkembangan sisterm pendidikan formal yang diperkenalkan penjajah. Sekolah
agama biasanya diuruskan oleh Majlis Agama Islam negeri yang bertindak memberi
dana kewangan dan pengurusan.
Ini
selari dengan kuasa berkaitan agama dan pendidikan agama yang berada di bawah
bidang kuasa negeri. Justeru itu, pendidikan sekolah agama diurus dan
dikendalikan oleh kerajaan negeri.
Selain
itu terdapat juga sekolah agama rakyat yang diuruskan oleh pihak
swasta. Ia lebih dikenali sebagai sekolah agama rakyat yang mana
pelajarnya dikehendaki membayar yuran sepertimana dilakukan oleh pendidikan
swasta lain.
Bagaimanapun,
sekolah agama rakyat juga mendapat suntikan dana dari majlis agama Islam
melalui pembiayaan zakat. Sekolah agama rakyat juga mendapat sumbangan
dari individu yang ingin melihat pendidikan Islam berkembang.
Sekolah
agama, contohnya di Kelantan mendapat sambutan hebat di kalangan pelajar dan
ibu bapa pada era 40-an hingga 60-an. Ini kerana ada pandangan yang
mengatakan belajar di sekolah kendalian penjajah yang menggunakan bahasa
Inggeris dianggap belajar agama Kristian.
Selain
itu, ibu bapa akan berbangga anak mereka belajar sekolah agama yang bakal
menjadi ustaz dan tokoh agama.
Ketika
itu peluang melanjutkan pelajaran ke Kolej Islam Malaya adalah satu kejayaan
besar kepada pelajar. Dan tentulah lebih-lebih lagi jika berjaya
melanjutkan pelajaran ke Universiti al-Azhar, Mesir yang terkenal telah
melahirkan banyak cerdikawan Islam.
Namun,
semua berubah dari semasa ke semasa. Banyak ibu bapa mula mengalihkan anak
mereka ke sekolah penjajah yang dikatakan lebih bersistermatik dan memberi
peluang untuk bekerja di sektor kerajaan dan swasta.
Pihak
penjajah sentiasa memomokkan bahawa pelajar agama tidak berpeluang untuk
melanjutkan pelajaran di peringkat lebih tinggi. Justeru, terdapat ibu
bapa yang termakan dengan hasutan itu.
Justeru
untuk mengembalikan semula sisem pendidikan Islam, maka usaha menubuhkan dan
memperkasakan pendidikan agama secara formal dilakukan dengan lebih
sistematik.
Contohnya,
di Kelantan kerjaan menubuhkan Yayasan Islam Kelantan (YIK) yang diamanahkan
untuk menjalankan aktiviti-aktiviti pendidikan Islam dan pengajian bahasa Arab
dalam kalangan penduduk negeri tersebut.
YIK mempunyai peranan besar memperkasakan
pendidikan Islam di Kelantan. Lulusan YIK berjaya menyambung pelajar ke luar
negara, khususnya di Timur Tengah. Lulusan sekolah YIK bukan sahaja berjaya
dalam bidang ilmu agama, bahkan ramai melanjutkan pengajian dalam bidang
profesional seperti kejuruteraan, kedoktoran, ekonomi dan sebagainya,
Gambar - sekadar hiasan
No comments:
Post a Comment