Tuesday 6 June 2023

Siapa cadang Lim Kit Siang diberikan anugerah

 
Ahli politik veteran Tan Sri Lim Kit Siang dikurniakan Darjah Kebesaran Panglima Setia Mahkota (PSM), yang membawa gelaran 'Tan Sri'. Penganugerahan pingat bersempena sambutan Ulang Tahun Hari Keputeraan Rasmi Yang di-Pertuan Agong.
 
Penganugerahan tersebut menjadi polimik politik apabila ada pihak mempersoalkan kewajaran pingat itu dianugerahkan kepada Kit Siang. Mereka yang tidak bersetuju dengan penganugerahan tersebut cuba membongkar siapa sebenar Kit Siang.
 
Kita tidak perlu pandang belakang terlampau jauh. Cukuplah mencari atau mengetahui siapa sebenarnya mencadang dan menyokong agar Kit Siang diberikan anugerah.
 
Cerita atau kronogi adalah begini. Apabila Kit Siang mengumumkan ingin bersara daripada politik, Speaker Dewan Negara, Tan Sri Dato' Seri Utama Dr. Rais Yatim mencadangkan agar Kit Siang diberi penghormatan atau anugerah. Kenyataan atau cadangan itu disokong oleh Mursyidul Am PAS, Hasim Jasin. Tidak cukup dengan itu, Datuk Ibrahim Ali juga menyokong agar Kit Siang diberi pingat.
 
Pemimpin UMNO tidak membuat apa-apa kenyataan mencadang mahupun menyokong untuk memberi anugerah kepada Kit Sian.
 
Catatan:
Rais Yatim adalah Bersatu (PPBM)
Hasim Jasin adalah PAS
PPBM dan PAS adalah PN
Ibrahim Ali - Putera

No comments:

Post a Comment