Urusan berkaitan majlis tahlil dan kenduri arwah diperdebatkan atau menjadi polimik di kalangan sesetengah pihak. Ada tokoh agama tidak melakukan, bahkan tidak menyenangi majlis tahlil atas alasan mengambil uswah daripada Rasulullah yang tidak pernah mengadakan majlis tahlil pada zaman baginda.
Ada
yang menentang sekeras-kerasnya. Ada juga bersikap pertengahan; jika dijemput
mereka raikan, jika tiada juga tidak jadi isu. Setiap kelompok ini ada dalilnya
masing-masing.
Percanggahan
pendapat berputar sama ada amalan kenduri tahlil ini dibolehkan atau tidak?
Masing-masing bawa hujah dan pendapat dari Al-Quran, hadis, athar, qias dan
lain-lain.
Dalam sedar atau tidak, hal ini dijadikan kayu ukur bagi menilai pegangan agama
individu. Adakah mereka Salafi, Wahhabi, Sufi, Syiah, Sunni dan sebagainya.
Amalan label melabelkan ini juga amat memualkan sekali.
Secara
bahasa, tahlil berakar dari kata hallala, yuhallilu dan tahlilan yang membawa banyak
maksud. Makna yang paling hampir ialah penyembahan, penegasan, kesimpulan dan
penafian. Ini diterjemahkan oleh lafaz "nafi isbat" kita melalui
bacaan kalimah “Laillaha illalah. Di situlah kita menafikan 'ilah' selain Allah
dan mensabitkan akidah kita denganNya.
Secara
kaifiah (kaedah) amalan tahlil arwah difahami oleh masyarakat sebagai satu
tradisi membaca ayat-ayat tertentu dari Al-Quran, diikuti dengan zikir berupa
istighfar, selawat, tasbih, tahmid, takbir dan tahlil (kalimah tauhid).
Ritual
itu ditutup dengan doa khusus dan jamuan makan. Ada juga turut memberi upah
kepada ahli majlis yang hadir. Harapannya ialah agar pahala tahlil itu dapat
dihadiahkan untuk orang yang meninggal dunia.
Secara
positif, segala doa dan bacaan semasa tahlil boleh dijadikan 'bahan seruan'
untuk mengukuhkan akidah dan meningkatkan perhambaan manusia dengan tuhannya.
No comments:
Post a Comment