Sunday, 3 November 2019

BEZA DIKIR BARAT DAHULU DAN SEKARANG

Dikir barat mencapai kemuncak kegemilangan sekitar tahun 60-an dan 70-an mengatasi persembahan wayang kulit, menora dan makyung. 

Dikir barat mula kurang mendapat sambutan apabila semakin banyak medium hiburan lain seperti televisyen, konsert nyanyian dan sebagainya. 

Lanjutan itu dikir barat dikategorikan persembahan tradisional sebagai tanda ia perlu dipertahankan sebagai warisan bangsa, kalaupun bukan sebagai hiburan.

Tetapi pada masa itu dikir barat mula ‘dieksport’ keluar Kelantan melalui Pesta Dendang Rakyat anjuran Radio Televisyen Malaysia (RTM), turut mempertandingkan persembahan boria dan dondang sayang. 

Untuk menyesuaikan dengan persembahan nasional dan pertandingan, persembahan dikir barat telah melalui sedikit perubahan. Ia mengikut ketetapan perkiraan permarkahan yang ditetapkan.

Pertamanya dari segi pakaian. Asalnya pendikir hanya memakai ‘singlet’ dan bersemutar ‘kain lepas’. Mereka pakai ikut apa yang ada. 

Soal keseragaman pakaian tidak diambil kira asalkan selesa dan menepati sebagai hiburan rakyat biasa. Namun, pakaian ketika pertandingan ala pendekar Melayu dan seragam.

Perubahan kedua ialah dari segi susunan pendikir. Kedudukan ketika pertandingan atau persembahan rasmi, pendikir duduk bersila membuat satu atau dua barisan mengadap ke arah penonton. Manakala tukang karut akan bangun berdiri di hadapan barisan mengadap penonton apabila tiba masanya. 

Ini berlainan kedudukan asal yang mana pendikir duduk bersila dalam satu bulatan secara rapat-rapat mengadap ke dalam dan di tengah-tengah disediakan ruang untuk tukang karut berdiri. Kedudukan sedemikian memberi ‘kekuatan’ suara agar bunyi nyaring dan sekata. 

Manakala dari segi dialek Kelantan yang digunakan untuk persembahan dikir barat nasional tidak begitu pekat bunyinya bagi memudahkan orang luar Kelantan memahaminya. Ditambah lagi jika pendikirnya bukan berasal dari Kelantan dan tidak pernah tinggal di Kelantan. 

No comments:

Post a Comment