Penemuan arca Buddha berbentuk manusia di
Tapak Warisan Arkeologi Bukit Choras, Yan menunjukkan kemajmukan budaya dari
pelbagai latar belakang telah wujud sekian lamanya di bumi Kedah.
Penemuan hasil penyelidikan yang diketuai Pensyarah
Kanan Pusat Penyelidikan Arkeologi Global, Universiti Sains Malaysia (PPAG-USM)
Nasha Rodziadi Khaw telah membuktikan bagaimana penduduk asal telah
berasimilasi dengan pedagang dari China, India dan Asia Tenggara.
Sekarang ini kita perlu melihat Kedah Tua
bukan sebagai kerajaan Hindu Buddha yang berpusat, tetapi ia merupakan
sekumpulan penempatan pesisir pantai yang berada di kawasan barat semenanjung
Tanah Melayu.
Selain daripada penduduk setempat dan
peribumi, wujud juga komuniti pedagang asing, pelawat luar yang datang dari
China, India dan kawasan lain di Asia Tenggara.
Justeru penemuan beberapa tapak arkelogi di
sekitar jajahan kerajaan Kedah Tua ini dianggarkan wujud sekitar pada abad ke-5
Masihi merupakan tamadun tertua di Asia Tenggara.
Meskipun artifak berkenaan bercirikan agama
Hindu ataupun Buddha, ia menunjukkan jalinan kerjasam antara masyarakat
tempatan bersama pedagang dan masyarakat luar sudah mekar berabad lamanya di
tanah air kita sendiri.
Apabila kita menemui tapak seperti Hindu,
atau Buddha ini, kemungkinan besar tapak-tapak ini dibina untuk kegunaan para
pedagang, atau ia dibina atas kerjasama antara penduduk setempat dengan
pedagang asing.
Penempuan ini membuktikan kewujudan
masyarakat majmuk di Kedah Tua seperti mana yang berlaku di Kesultanan Melayu
Melaka yang wujud daripada latar belakang yang berbeza.
Tapak berkenaan juga merupakan bukti, Kedah
merupakan lokasi pusat keagamaan penting dan lebih tua berbanding Angkor Wat di
Kemboja dan Borobudur di Indonesia.
Penyelidikan arkeologi Fasa III itu
mendedahkan struktur binaan pada bahagian dinding utara dan barat sehingga
memperlihatkan dengan jelas struktur utama candi Bukit Choras menerusi seni
bina unik.
Kajian stratigrafi, pemetaan kontur serta
dokumentasi yang lebih teliti sudah dijalankan terhadap struktur candi serta
blok laterit yang ditemukan.
Berbeza dengan arca yang ditemukan ketika
Fasa I dan Fasa II, arca kali ini lengkap bersama kepalanya dengan ciri-ciri
ikonografi seperti jubah, rias wajah dan pakaian dapat dilihat dengan jelas.
Selain itu, turut ditemukan ialah sebuah
prasasti (batu bertulis) Sanskrit yang diukir di atas badan batu serta serpihan
tembikar tanah.
Kajian perbandingan antara arca yang baru
ditemui itu dengan arca lain terutama dari tamadun India, Indochina dan Kepulauan
Melayu dapat memberi gambaran penting mengenai masyarakat Kedah Tua daripada
aspek keagamaan, kebudayaan serta hubungan daripada segi kesenian dan teknologi
dengan dunia luar.
Penemuan sama ada daripada prasasti
berbahasa Sanskrit memperlihatkan kepentingan dan signifikan Bukit Choras
sebagai tapak keagamaan yang penting.
Secara keseluruhannya, sehingga
penyelidikan Fasa III, tiga prasasti sudah ditemukan di Bukit Choras dan ia
mengandungi mantra sagaramatipratchita (menceritakan mengenai doktrin agama
Buddha yang berkait rapat dengan kekosongan, sebab musabab dan sifat dimiliki
oleh Buddha) sama seperti isi kandungan prasasti yang ditemukan pada Fasa I
sebelum ini.
Penemuan terkini di Tapak Arkeologi Bukit
Choras pasti membuka ruang kepada tafsiran baharu mengenai kedudukan
geostrategik Kedah Tua sebagai kota penting dalam jalur perdagangan maritim
Asia Tenggara.
Pada 22 September 2023, media melaporkan
mengenai penyelidik tempatan yang berjaya menemui dua arca patung hampir
lengkap dan prasasti beraksara Pallava abad kelapan Masihi atau kira-kira 1,200
tahun lalu di kawasan Tapak Arkeologi Bukit Choras.
No comments:
Post a Comment