Pihak
sekolah meletakkan sukan sebagai antara bidang yang diberikan keutamaan selain
akademik, Selaras dengan hasrat kerajaan melahirkan bukan sahaja modal insan
berdaya saing, tetapi juga atlet pelajar yang mampu mencapai taraf dunia.
Kementerian
telah melaksanakan program secara komprehensif dengan memperkasakan pengurusan
dan pembangunan sukan sekolah serta institusi pendidikan.
Jawatankuasa
Pembangunan Sukan Sekolah telah diwujudkan di peringkat kementerian untuk
merancang, memantau dan mempergiatkan aktiviti sukan dengan tujuan mencungkil
serta mengasah bakat baharu dalam pelbagai bidang sukan dalam kalangan
pelajar.
Kementerian
mengambil berat aspek berkenaan kerana sukan merupakan antara platform terbaik
untuk pembangunan modal insan yang holistik serta berdaya saing.
Penglibatan
aktif dalam sukan mampu mendedahkan pelajar cara berkomunikasi, bersosial dan
mengenali antara satu sama lain, merentasi sempadan kaum serta budaya. Asas
perpaduan yang kukuh perlu dibina dalam sistem pendidikan kita, supaya pelajar
ini boleh memainkan peranan sebagai ejen perpaduan yang diharapkan.
Namun, tidak dinafikan aktiviti
bersukan dipertingkatkan dan disasarkan untuk menyertai pertandingan. Adalah
menjadi matlamat negara untuk melahirkan lebih banyak ahli sukan yang menang
pingat atau anugerah peringkat antarabangsa.
Sejarah pertandingan sukan bermula
sejak tamadun Yunani dan Greek beribu-ribu tahun lalu melibatkan sukan olahraga, berkuda dan beberapa permainan lain. Pertandingan sukan itu diadakan
sebagai cara mengukur atau menentukan keperwiraan dan kecemerlangan hidup rakyat.
Individu yang berjaya mendapat pengiktirafan dan penghormatan daripada
masyarakat.
Kini terdapat beribu-ribu jenis
permainan di seluruh dunia melibatkan pelbagai konsep, bentuk dan tujuan. Jenis sukan bertambah apabila sesuatu
permainan atau aktiviti baharu yang dimulakan individu atau kumpulan tertentu
mendapat perhatian ramai.
Untuk menggalakkan lebih banyak
individu dan pasukan menyertainya, maka permainan itu dijadikan sebahagian
daripada acara yang dipertandingan dalam acara sukan peringkat tempatan, negara
dan seterusnya antarabangsa.
Contohnya, dahulu silat hanya
dikenali sebagai kemahiran tradisional kaum Melayu untuk mempertahankan diri
dan menghapuskan musuh. Tetapi, kini seni
mempertahankan diri itu telah dijadikan sejenis sukan antarabangsa.
Sukan silat kini berkembang di
seluruh dunia, termasuk di negara Barat. Apa yang menarik, dalam pertandingan
peringkat antarabangsa, sudah banyak pesilat dari Barat mencapai kejayaan
mengatasi pesilat dari negara di Asia Tenggara yang dianggap pelopor sukan
berkenaan.
Pertandingan silat yang kini dijadikan sukan secara langsung
memperkenalkan dan mengekalkan warisan budaya yang semakin pupus.
Banyak jenis sukan yang dianggap
sukan sejagat atau seluruh dunia seperti olahraga, renang dan bola sepak. Sukan
berkenaan menjadi perhatian seluruh dunia.
Bagaimanapun terdapat jenis sukan
dimainkan di kawasan geografi tertentu seperti luncur ais yang hanya dimainkan
di kawasan salji. Selain itu ada permainan hanya diminati oleh bangsa, mengikut
jantina atau melibatkan kepercayaan agama tertentu sahaja.
Sistem pendidikan di negara maju
menjadikan sukan sebahagian kurikulum pendidikan. Pelajar cemerlang dalam sukan
diberi peluang melanjutkan pelajaran ke sekolah terbaik. Mereka cemerlang dalam
pelajaran dan sukan sekaligus.
Dalam dunia yang serba melibatkan
wang, aktiviti sukan juga menyumbangkan kepada kepentingan ekonomi. Pemain yang
mencapai taraf cemerlang dalam bidang sukan tertentu boleh menjadikan sukan
sebagai kerjaya dan meraih pendapatan lumayan.
Pemain bertaraf profesional dibayar gaji dan ditaja
oleh pihak swasta dengan ganjaran yang setaraf bidang kerjaya profesional.
Selain menjadi pemain bertaraf
profesional, banyak ahli sukan mendapat peluang pekerjaan kerana kebolehan
bersukan. Mereka dipilih bekerja di samping bertujuan untuk bertanding mewakili
majikan tempat bekerja.
Sejak kebelakangan ini, penglibatan
pihak swasta menaja aktiviti sukan semakin meningkat. Sebahagian besar
perbelanjaan sukan diperoleh dari sumbangan pihak swasta. Ini membuktikan
keyakinan pihak swasta berkaitan peranan sukan dalam aktiviti komersial.
Apa
yang lebih penting ialah kualiti sukan di sekolah. Tanpa penekanan pada
kepentingan sukan dan riadah, kita melahirkan generasi yang malas dan tidak
peduli pada riadah. Apabila sistem sekolah tidak memberikan perhatian pada
aktiviti sukan dan kualiti ahli sukan, sukan negara tidak akan ke mana.
Kurang penglibatan pelajar dalam
sukan disebabkan sibuk dengan hambatan mengulangkaji pelajaran untuk persiapan
peperiksaan. Manakala ibu bapa pula melarang anak aktif dalam sukan kerana
takut menganggu pelajaran.
Sebenarnya, tidak ada laporan kajian
rasmi mengaitkan kegagalan pelajar dalam pelajaran kerana aktif bersukan. Malah
banyak ahli sukan di kalangan pelajar mampu mencatat kejayaan cemerlang dalam
pelajaran.
Kita mengharapkan lebih banyak pelajar
dan remaja bergiat aktif dalam sukan untuk membentuk individu yang
berketerampilan unggul, cemerlang, gemilang dan terbilang.
Maka
itu kita harus menekankan budaya bersukan di kalangan rakyat, tanpa mengira
agama, bangsa dan usia. Sukan dan riadah merupakan kemestian bagi setiap orang.
Kekuatan fizikal dan minda yang tajam membina tamadun dan kegemilangan.
No comments:
Post a Comment