Fitrah
manusia mempunyai pandangan berbeza. Manusia bukan robat atau mesin yang boleh
diprogramkan untuk bertindak sama dalam semua hal. Kata pepatah, dalam
setandang kelapa tidak serupa semuanya.
Inilah
keistimewaan yang Allah berikan kepada manusia yang menjadi warna-warna
kehidupan. Manusia hidup dalam kepelbagaian cara berfikir, sikap, minat dan
kebolehan.
Firman
Allah SWT bermaksud: “Dan jika Tuhanmu menghendaki, tentulah Dia menjadikan
umat manusia itu umat yang satu. (Tetapi Dia tidak menjadikan yang demikian)
dan kerana itulah mereka sentiasa berselisihan.” (Surah Hud, ayat 118)
Setiap
individu Muslim perlu menyedari bahawa perselisihan pandangan satu perkara yang
lumrah. Dan ia perlu sentiasa dilihat daripada sudut pandang positif. Sekiranya
dilihat secara positif, pastinya perbezaan itu mendatangkan kebaikan untuk
umat.
Perbezaan
pendapat membawa kepada pencambahan ilmu. Masing-masing melihat pada sisi yang
berbeza. Justeru, ada perkara yang tidak disedari pihak lain akan diberitahu
oleh pihak satu lagi.
Maka
itu, perbezaan pandangan perlu diraikan dan dikendalikan secara terbuka. Jangan
dilihat perbezaan pendapat sebagai perkara membawa mudarat.
Ada
banyak ayat al-Quran menerangkan bahawa apa juga perbezaan dalam penciptaan
makhluk Allah di atas muka bumi, ia memberi gambaran tentang kekuasaan dan
kebesaran-Nya.
Firman
Allah SWT bermaksud: “Dan di antara tanda yang membuktikan kekuasaan-Nya
dan kebijaksanaan-Nya ialah kejadian langit dan bumi dan perbezaan bahasa dan
warna kulit kamu...” (Surah ar-Rum, ayat 22)
Kebanyakan
perbezaan pendapat dalam kalangan ulama Islam berlaku dalam masalah fekah. Hal
ini berlaku beberapa sebab antaranya perbezaan ulama membuat tafsiran terhadap
nas membabitkan pendalilan sesuatu hukum. Biasanya, perbezaan pemahaman
terhadap nas ini merujuk kepada nas bersifat umum.
Perbezaan
juga boleh berlaku disebabkan faktor tempat dan masa. Bagaimanapun, sekiranya
perbezaan pendapat itu dilihat secara positif, maka ia melahirkan faedah positif.
Umar bin Abd Aziz pernah menyebut bahawa beliau melihat fenomena perbezaan pendapat kalangan sahabat Rasulullah SAW sebagai satu yang baik kerana ia memberi rukhsah (keringanan) kepada umat.
Umar bin Abd Aziz pernah menyebut bahawa beliau melihat fenomena perbezaan pendapat kalangan sahabat Rasulullah SAW sebagai satu yang baik kerana ia memberi rukhsah (keringanan) kepada umat.
Bagaimanapun,
tiada istilah perbezaan atau perselisihan dalam bab akidah. Pegangan Ahli
Sunah Wal Jamaah adalah satu pegangan menyatukan seluruh umat Islam di bawah
kalimah tauhid. Al-Quran dan Sunnah adalah dua sumber pegangan akidah tanpa wujudnya
kepelbagaian tafsiran daripada kalangan ulama.
Ini
menjadi asas keutuhan pegangan akidah umat Islam. Firman Allah SWT dalam
al-Quran bermaksud: “Kemudian jika kamu berbantah-bantah (berselisihan
dalam sesuatu perkara, maka hendaklah kamu mengembalikannya kepada (kitab)
Allah (al-Quran) dan (Sunah) Rasul.” (Surah an-Nisa’, ayat 59)
Kejahilan
umat Islam dalam menangani isu khilaf (perbezaan pandangan)
menjadikan mereka berkecamuk. Lebih dikhuatiri ia bakal menjerumuskan mereka ke dalam lembah kesesatan.
Oleh
itu, bagi orang awam, bertanyalah kepada mereka yang berilmu sekiranya berdepan
sebarang masalah berkaitan agama.
Firman
Allah SWT yang bermaksud: “Oleh itu bertanyalah kamu kepada orang yang
berpengetahuan agama jika kamu tidak mengetahui.” (Surah an-Nahl, ayat 43)
No comments:
Post a Comment