Sesungguhnya, ajaran Islam yang dibawa oleh
Rasulullah SAW sudah lengkap memberi panduan hidup kepada seluruh manusia tanpa
mengira batasan masa, geografi dan kaum.
Pun begitu, ini tidak bermaksud menghalang umat Islam selepas kewafatan
Rasulullah SAW tidak memikirkan apa yang baru perlu diusahakan. Perbezaan masa,
keadaan dan keperluan terhadap sesuatu memerlukan tindakan yang baru.
Dalam hal ini memerlukan kita berfikiran terbuka
dan mentafsir maksud bidaah seperti yang disebut oleh dalam sebuah hadis
bermaksud: “Jauhilah dari mengadakan perkara baru, sesungguhnya setiap perkara
baru itu bidaah, dan setiap bidaah itu sesat, dan setiap sesat itu neraka.”
(Hadis riwayat Abu Daud, Tirmizi dan Ibn Majah).
Kupasan mengenai bidaah perlu difahami dan bukan
sekadar memahami hadis itu secara mendatar.
Banyak pihak apabila memperkatakan tentang perkara baru, lantas
mengaitkan dengan bidaah. Amalan bidah
ialah amalan rekaan dalam urusan agama yang bercanggah dengan jalan pemikiran,
pendekatan, perbuatan, perkataan, pembawaan dan pegangan Rasulullah SAW.
Para ulama sebenarnya telah membahagikan bidaah
kepada lima
kategori dan tidak semua bidaah itu sesat.
Bidaah yang sesat ialah perkara baru yang tidak bersandarkan mana-mana
nas daripada al-Quran dan hadis, atau mana-mana sumber hukum seperti ijmak dan
qias.
Kita perlu melihat Islam dalam sudut yang luas dan
mengelak daripada mengamalkan fahaman jumud.
Jangan kita meletak hukum hanya berdasarkan kepada satu kaedah
sahaja. Menentukan apa yang boleh dan
apa yang tidak boleh mengikut syariat, terutama dalam soal khilafiyah
memerlukan kefahaman yang tinggi berkaitannya, bukan sekadar ulama jadian.
Islam menekankan aspek kesederhaaan agar dapat
mengimbangi fitrah kejadian manusia yang mudah keluh resah, tamak, tidak mudah
puas, terdorong melakukan dosa dan keinginan tidak terhad. Suruhan melakukan secara sederhana memberi
banyak kebaikan berbanding sikap keterlaluan yang mendatangkan kesan buruk di
sebaliknya.
Diriwayatkan, tiga orang pemuda menemui Rasulullah
SAW menjelaskan niat mereka ingin beribadat sepanjang masa mengabdikan diri
kepada Allah SWT. Mereka tidak ingin
melakukan perkara lain kerana takut melalaikan diri daripada melakukan ibadat.
Antara perkara yang dinyatakan oleh ketiga-tiga
pemuda itu bagi meningkatkan ibadatnya ialah tidak mahu berkahwin kerana ingin
menumpukan sepenuhnya kepada ibadat.
Mereka juga ingin berjaga sepanjang malam dengan mendirikan sembahyang
dan berpuasa setiap hari sepanjang tahun.
Mendengar penjelasan ketiga-tiga pemuda itu, maka
Rasulullah SAW bersabda bermaksud: “Demi Allah, akulah hamba paling bertakwa
dan takut kepada Allah di antara kamu kalian.
Namun aku tetap berpuasa dan berbuka puasa, bersolat tahjud dan tidur
pada malam hari dan aku juga berkahwin serta mempunyai isteri. Sesiapa yang tidak menyukai sunahku, maka
bukanlah dia termasuk ke dalam golonganku.” (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim).
No comments:
Post a Comment