Tugas perlu
dilakukan dengan ikhlas. Keikhlasan akan
mewujudkan keyakinan diri dan semangat untuk melakukan yang terbaik. Kita tidak mampu untuk berlakon baik, kerana
yang palsu tidak akan kekal lama. Maka
itu, persiapan untuk keyakinan diri dan kemampuan terbaik perlu disemai oleh setiap
bakal pendakwah.
Setiap
tugas pasti berdepan dengan cabaran. Namun, setiap cabaran pasti ada jalan
penyelesaiannya jika kena caranya. Maka
itu, setiap orang perlu bijak dan tahu bagaimana hendak berdepan dengan apa jua
cabaran.
Cabaran adalah motivasi untuk
kita lebih berjaya. Antara cabaran yang perlu dihadapi oleh pendidik dalam
usaha merealisasikan peranannya sebagai pendakwah dan cara mengatainys ialah:
Kerja
perguruan kini relatifnya semakin kurang disanjung berbanding sebelum ini. Pada bebeapa dekad dulu kerja guru amat
disanjung. Guru dianggap insan paling
mulia yang menjadi lilin membakar diri semata-mata untuk mendidik anak
bangsa. Guru sanggup ditugaskan di
mana-mana saja hingga terpaksa berdepan dengan perlbagai rintangan hidup
semata-mata ingin menabur bakti kepada anak bangsa.
Dewasa
ini perkara ini terlah berubah sebaliknya.
Banyak yang menjadi guru dikatakan bukan kerana minat, tetapi disebabkan
tidak ada peluang kerjaya lain. Maka,
suka atau tidak mereka memilih menjadi guru.
Bahkan ada yang menganggap tugas guru senang dan banyak cuti. Justeru, mereka dilihat ingin mengambil
kesempatan tugas senang itu untuk tidak komiterd dengan tugas.
Tidak
dinafikan, fenomina yang dinyatakan itu sebenarnya hanya melibatkan sebilangan
kecil guru saja. Sebahagian besar guru
masih komiterd melaksanakan tugas. Namun
seperti kata pepatah, kerana setitik nila rosak susu sebelanga.
Akibatnya
pandangan masyarakat terhadap kerjaya guru semakin buruk. Hal ini menyebabkan sedikit sebanyak hasrat
dan cita-cita majoriti guru untuk berkhidmat sebaik mungkin kepada anak bangsa
menjadi terbantut.
Untuk
mengatasi masalah ini amat penting maruah dan pandangan masyarakat terhadap
kerjaya guru perlu dipulihkan. Antara
cara yang boleh dilakukan ialah membuat tapisan dan pemilihan yang lebih ketat
dalam pemilihan calon guru.
Hanya mereka
yang benar-benar berminat saja diberi peluang menjadi guru. Selain itu, guru yang sedia ada perlu
melakukan anjakan paradigma dan transformasi minda untuk berdepan dengan cabaran
melaksanakan tugas dengan lebih dedikasi dan cemerlang.
Maruah
dan kedudukan guru perlu dipulihkan agar masyarkat kembali memandang tinggi
terhadap kerjaya guru dan seterusnya dapat membantu guru merealisasikan
peranannya sebagai pendakwah.
No comments:
Post a Comment